כותרת
> C;
1/1
תרבות ופנאי

תערוכת יחיד של האמנית מאשה אורלוביץ בבית האמנים בתל אביב

מעלות תרבות ופנאיפורסם: 14.09.23 , 10:39ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

שם תערוכה: ניסוי כביטוי

אוצר התערוכה: אריה ברקוביץ'

בית האמנים ת"א, רח' אלחריזי 9 תל אביב

פתיחה חגיגית: יום חמישי 21.09.23 בשעה 19:00

מאשה אורלוביץ' היא אמנית פעילה המתמחה במספר סגנונות כולל צבעי מים וטכניקות שונות של הדפס, כגון תחריט ומונוטייפ. היא למדה במכללה לאמנות בלנינגרד ומאוחר יותר בסדנאות שונות לציור והדפס. הסגנון של מאשה משלב ציור וירטואוזי עם כתמי צבע מופשטים המספקים תחושה דינמית עשירה. מאשה משתתפת באופן קבועה בתערוכות יחיד (כולל בספרייה המרכזית של אוניברסיטת בר אילן, 2022) ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל. עבודותיה ניתן למצוא במוזיאונים, קטלוגים, ובאוספים פרטים רבים כולל זה של דניאל ברנבוים. בשנת 2021, זכתה האמנית בפרס הצטיינות בגרפיקה מודפסת בתערוכה "Enter into Art" (קניגסווינטר, גרמניה).

"מעשייה חסידית ידועה מספרת על נער כפרי פשוט ולא מלומד שאביו לקח אותו לבית הכנסת של הבעל שם טוב לתפילת יום הכיפורים. הנער לא הבין את התפילה, אבל בכי המתפללים נגע אל ליבו והוא רצה להוציא את חליל הרועים שלו מכיסו ולחלל בו. כל היום הצליח אביו למנוע ממנו מלהוציא את החליל מכיסו. אבל כשהגיעה תפילת נעילה, גברה יד הבן, והוא הוציא את החליל והשמיע קול תרועה חזק. מעשה זה עורר את זעם המתפללים והאב ניסה להסתיר את החליל, אבל הבעל שם טוב הסתובב אל הנער, הסיר את טליתו והורה למתפללים לעזוב אותו לנפשו. הוא קיצר בתפילה שלא כהרגלו, ולאחר מכן סיפר לקהל שהמחשבה הנקייה של הנער, שהתבטאה בנגינת החליל פתחה את שערי שמים.

הטכניקות שבהן משתמשת מאשה אורלוביץ' הן הרכב קאמרי או אף תזמורת שלמה. יש כאן שימוש בטכניקות הדפס ידניות שונות ושילוב ביניהן באופנים יוצאי דופן. [...] משקלו של מכבש הדפוס מזכיר לנו תהליכים הקורים בבטן האדמה ונדחקים ומבצבצים על פניה בעקבות לחצים עצומים הפועלים מתחת לפני השטח. כך הופכים חומרים אורגניים לאדמה פוריה או ליהלומים.

התחרט היא עבודה קשה וסיזיפית. אין בה ספונטניות והיא דורשת זמן רב ומאמץ של חריטה, שיוף, ניסוי ושיפור. ברוב שלבי היצירה של התחריט, התוצאה הסופית אינה גלויה לעין, אלא רק גלופת המתכת. אבל האמנית בחרה להציג לפנינו הן את הנייר המודפס והן את הגלופה, כדי לבטל את ההפרדה הזו - בין תהליך היצירה לבין התוצר הסופי, בין תהליך הבריאה לבין העולם כפי שאנו חווים אותו מסביבנו. שלב ההדפסה במכבש הכבד הלוחץ את הגלופה אל הנייר, יוצק בו צבע או רק מבליט בו אזורים מסוימים, מזכיר לנו שפעולת הבריאה היא אינסופית אף שהיא מסתתרת בדרך כלל מתחת לפני השטח, ואנו רואים רק את קצה קצהה.

ברוב העבודות נמצא צורות ראשוניות של חיים. צמחים, על שורשיהם, ענפיהם, ופירותיהם מופיעים בחלק מהן. אחרות, מאוכלסות בחיות מים פשוטות: חלזונות, תמנונים, דגים קדמוניים וסוסוני ים. [...] שלב קדום של הפרדה לפני הערבוב של האלמנטים בעולם, לפני שאלה מצטרפים אל ההרמוניה של הטבע, שממנה האמנית מוקסמת ואותה היא מנסה להעביר אל הדף. כל האלמנטים החזותיים הללו מחזירים אותנו אל עולם קדום של דממה – אל שלבי הבריאה המוקדמים שלו.

האמנית מציגה לפנינו את העולם כשירה מופלאה שמשתתפים בה הצמחים והעשבים, החיות – גם הפשוטות ביותר וגם האדם, הטבע וכוחותיו, והאלוהות במשמעויותיה השונות. כל אלה מצטרפים לחוויה ויזואלית מורכבת והרמונית שאינה מאבדת לרגע את תנופת היצירה והבריאה."

ד"ר צבי אורגד,

המחלקה לאמנות יהודית,

אוניברסיטת בר אילן

סיום התערוכה: שבת 13.10.2023 בשעה 14:00

שעות הביקור בתערוכה: ימי א-ה': 10-13 ו- 17-19; יום ו': 10-13; שבת: 11-14.

פרטי יצירת הקשר עם האומנית: טל' נייד 054-4744378

כתובת הפייסבוק: https://www.facebook.com/masha.orlovich

צילום: אלכס רוזנבלט

 

צילום: אלכס רוזנבלט

צילום: אלכס רוזנבלט

צילום: אלכס רוזנבלט

צילום: אלכס רוזנבלט

צילום: אלכס רוזנבלט